<-- Terug naar het call overzicht

NEWS - Media Literacy

Deadline

06 maart 2025

Budget

2.570.000

Code

CREA-CROSS-2025-MEDIALITERACY

Link naar de call

Support will encourage knowledge sharing and exchanges on media literacy policies and practices to enable the development of innovative cross-border media literacy initiatives and communities across Europe, in a continuously changing digital media landscape and taking into account current user behaviour among various age groups.

The Call for Proposals will result in:

Description of the activities:

Support is foreseen for collaborative projects with clearly defined objective(s) to advance/target specific area(s)/goal(s) within the field of media literacy, addressing at least two of the following areas of activities:

  1. Activities building on, sharing and scaling up best practices from innovative media literacy projects that take into account a changing media ecosystem, especially by crossing cultural, country or linguistic borders and strengthening collaboration between different regions of Europe.
  2. Developing innovative, interactive online toolkits to provide solutions to existing and future challenges in the online environment, including disinformation.
  3. Developing materials and toolkits to enable citizens to develop a critical approach to the media, and to recognise and appropriately react to disinformation.
  4. Develop media literacy practices adapted to the changing media environment including manipulative techniques and AI-based media production.

All proposals should consider citizen inclusiveness, civic engagement and participatory culture as a fundamental aspect of their proposal. Applicants should cooperate actively with the European Digital Media Observatory (EDMO) regional hubs with a view to sharing good practice and avoid overlaps in the media literacy initiatives to be covered.

The following types of activities are eligible under this Call for proposals:

  1. Creation and/or distribution of multilingual and/or multicultural material, including interactive content to improve the digital capacities of citizens and their understanding of the media landscape and their resilience against disinformation
  2. Development of materials for citizens and trainers targeting all or any age and societal groups
  3. Development of innovative media literacy solutions fit for the future media landscape (the project can include prototypes, but not focus exclusively on IT-development)
  4. Training activities for citizens and educators, including sharing of best practices across linguistic, state and cultural borders
  5. Organisation of public events and/or workshops to raise awareness and share best practices
  6. Community-led activities to tailor and make accessible the above-mentioned tools and materials

Programma,

Het programma Creative Europe is gericht op samenwerking inzake culturele en taalkundige diversiteit, cultureel erfgoed, concurrentievermogen van de culturele en creatieve sector, internationale aanwezigheid, mediageletterdheid en sociale inclusie.

In de periode 2021-2027 richt het programma zich op het verwezenlijken van de volgende algemene doelstellingen:

Het programma omvat drie onderdelen:

  1. MEDIA (de audiovisuele sector)
  2. Cultuur (de culturele en creatieve sector met uitzondering van de audiovisuele sector)
  3. Cross-sectoraal (omvat acties in alle culturele en creatieve sectoren)
MEDIA

Het sub-programma MEDIA omvat financiële acties voor de film- en audiovisuele industrie van de EU bij de ontwikkeling, distributie en promotie van hun werk. Te denken valt aan samenwerkingsprojecten voor innovatieve werken, de opschaling van bedrijven, het toegankelijk maken van audiovisuele werken en de uitwisseling van ideeën voor beleidsdiscussie. Audiovisuele werken die in aanmerking komen zijn onder andere films, tv-series, documentaires, videospelletjes, bioscoopwerken en VOD-diensten. Daarnaast is er aandacht voor het integreren van belangrijke EU thema’s in de audiovisuele sector, waaronder milieueisen, digitalisering, inclusie en diversiteit.

Cultuur

Het sub-programma cultuur omvat acties ter versterking van grensoverschrijdende projecten van de culturele sector. Hierbij valt te denken aan Europese samenwerkingsprojecten voor zowel kleine als grote organisaties met nadruk op grensoverschrijdende en innovatieve creaties. Innovatie binnen deze context behelst naast technologische ontwikkelingen ook de implementatie van beste praktijken. Daarnaast richt het zich op de promotie en vertaling van literaire werken evenals ondersteuning bij de creatie en verspreiding van Europese werken. Ook het opzetten van Europese netwerken en het uitbouwen van internationale platformen zal in stand gehouden worden. In aanvulling op bovenstaande acties bevat het sub-programma een aantal speciale acties, waaronder het uitreiken van prijzen, het aanwijzen van de culturele hoofdstad van Europa en het verstrekken van een Europees erfgoedlabel.

Cross-sectoraal

Het sub-programma cross-sectoraal fungeert als verbinder tussen de verschillende onderdelen, waaronder cultuur en media. Het voorziet acties op het gebied van grensoverschrijdende beleidssamenwerking, innovatie, steun voor de media en de bureaus voor Creative Europe. Mogelijke subsidiabele acties omvatten onder andere: het zichtbaarder en weerbaarder maken van de creatieve sectoren, steun voor samenwerking tussen verschillende media, beschermen van de persvrijheid en de distributie van Europese werken.

Cofinanciering:

Kleinschalige projecten: min. 3 entiteiten – 80% cofinanciering van de EU;

Middellange samenwerking (nieuw): 5 entiteiten/landen – 70% cofinanciering van de EU;

Grootschalig: min. 10 entiteiten – 60% cofinanciering van de EU

Deelnemers:

In veel gevallen zijn Europese partners nodig.

Culturele en creatieve organisaties, bioscopen, films

Info & Aanvraag

Via de EU-portal Funding & Tender opportunities.

Creative Europa is in direct beheer. Dit betekent dat de implementatie van de financiering – van het opstellen van calls tot evaluatie en financiële afwikkeling – rechtstreeks door de Europese Commissie of door een Europees uitvoerend agentschap wordt gedaan.

Website: https://ec.europa.eu/culture/creative-europe